Warning, mengandung kata-kata kasar, sesuai dengan karakter tokoh. Bahasa Sunda tediri dari beberapa tingkatan bahasa, halus (digunakan saat berbicara dengan orang yang lebih tua atau dihormati), loma (digunakan saat bersama teman), kasar (dianjurkan untuk tidak digunakan, karena biasanya mengandung umpatan, digunakan saat marah, meledek, dan merendahkan lawan bicara). Dimohon bijak.
Karman ngawal terus,
nangkeup tuur wé di tonggoh. Ki Ahmad téh teu katinggali, aya sorana wé keur
ngahariring. Pokna téh kieu, “Danauti
waqod khilnaa ki kalbadri ajmalaa, fadholla fuadi fii hawaaki mudhdholillah.”
Pisundaeunna téh kieu,
“Duh Enéng gening teu nyana, geulis lir bulan purnama, jadi buah ati ana mideudeuh kabina-bina, mun teu émut kana
qodar, tinangtos ana téh sasar, aduh Enéng masing ka sobar émutkeun nasib jeung
qodar.”
“Mamang palih mana,
Emang?” Didéngékeun palih kulon, na aya sorana palih wétan. Éta nu geulis téh
séok ka ditu, gerebeg ka dieu.
“Mang, palih mana? Pa
Karman bantuan atuh Mang.”
“Sabodo, sabodo.”
Nangkiring wé si Karman mah di tonggoh.
Éta nu geulis hiriwik
ka palih wétan, ditéangkeun ka belah wétan, éta sora ti belah kulon.
“Danauti waqod khilnaa ki kalbadri ajmalaa, fadholla fuadi fii hawaaki
mudhdholillah. Duh Enéng gening teu nyana, geulis lir bulan purnama, jadi
buah ati ana mideudeuh kabina-bina.”
“Emang, palih mana,
Mang?”
“... Mun teu émut kana
qodar, tinangtos ana téh sasar, aduh Enéng masing ka sobar émutkeun nasib jeung
qodar.”
Teras nu ahirna ieu
bingung Ratna Mintarsih, sebab ieu Ki Ahmad téh dipilari ka palih kulon suanten
ti belah wétan.
Émutan Ratna Mintarsih,
“Deudeuh teuing cigana Mang Ahmad téh bogoh ka Enéng. Dina sindirna mah Enang
Enéng waé. Ngan cigana téh ngarasa tenggang meureun, da pédah Enéng jalmi
gaduh, jalmi beunghar, padahal mah Mang air Enéng mah moal mandang kakayaan.
Malah Mamang, Enéng mah hoyong kagungan carogé nu sakira-kira nyalametkeun dunya
ahérat, Mang.” Éta nu geulis téh basana kitu.
Teras ku nu geulis
ditémbalan deui ku hariring anu raos.
Sebab nu geulis ogé ahli di pasantrén. “Artolibad
dunya waintola ummuhu wa nala mina dunya suroron wa an ama. Kabanin bana bun-yang nahu fa aqomahu,
falamas tawa maqod banahu taha dama.”
“Emang ari dunya mah
seperti impian, heueuh wé ari keur raos saré téh ngimpén téh asa enya. Kagungan
treuk sapuluh asa enya, kagungan mobil kol aya enya, teu nyaho ngimpi. Pan ari
pas gurinyal mah hudang jam genep. Gusti teu aya pelek hiji-hiji acan. Tah
manusia gé kitu, ulah pédah pinuh ku harta kakayaan, boga rasa ngora kénéh,
ceuk rarasaan moal maot. Meni geus poho kana ibadah. Ieu aing teu deungeun,
keun wé antep. Éta jelema anu kitu persis teu aya bédana jeung ngimpi.
Rarasaanna moal maot meureun, harta kakayaan dizakatan ogé nyaah, ngaluarkeun
jariah nyaah, sagala nyaah. Na geus maot téh Gusti, teu saranggeuy-ranggeuy
acan. Artolibad dunya waintola ummuhu wa
nala mina dunya suroron wa an ama. Kabanin
bana bun-yang nahu fa aqomahu, falamas tawa maqod banahu taha dama.”
Nembé nguping kitu téh
Ki Ahmad pucunghul wé ti dungus cau. Meni asa kubungah, bungah anu amarwasuta.
“Danauti waqod khilnaa ki kalbadri ajmalaa, fadholla fuadi fii hawaaki
mudhdholillah. Duh Enéng gening teu nyana, geulis lir bulan purnama, jadi
buah ati ana mideudeuh kabina-bina. Mun teu émut kana qodar, tinangtos ana téh
sasar, aduh Enéng masing ka sobar émutkeun nasib jeung qodar ” ditémbalan deui
ku Ki Ahmad.
“Ya Allah, ning si
Emang téh éta Emang.”
Si Karman mah nangkeup
tuur wé ditonggoh, “Gening ngeunaheun si Ahmad ngawihna mah.”
***
Génjlong émutanna ieu
Ratna Mintarsih, mamanahanna nyangkin mantep. Jadi ibu ramana téh meni tos teu
tiasa nolak kanu geulis keukueh baé nganteuran ka sawah. Si Karman meni geus
begang awakna. Ibu haji sareng bapa haji teu weléh musawarah beurang peuting.
“Kumaha pikudueunna? Kumaha picaraeunana? ieu Ratna Mintarsih teu tiasa diwagel. Deudeuh teuing, nya
kumaha piakaleunnana? Kumaha nyaré’atanna? Ku lantaran akang gé bingung ieu
anak teu tiasa diwagel.” Ceuk Pa Haji Hasan.
Majar
meneng meneng, laraya ti nira, ngatiningra. Satria tanang betara.
(Nongnenang)
Dibulak dibalik
musawarah ieu kumaha geus aya ambek, geus aya rendah. Diémuatan deui na kumaha
waris ti Allah.
Anu ahirna jadi
kaputusan ieu musawarah ibu sareng bapa haji. “Jadi ieu barudak téh kajeun
teuing kawin isuk pegat soré, urang
tikahkeun. Sebab Ratna Mintarsih lamun diwagel bisi kumaonam. Da urang téh
kagungan putra hiji-hijina.” Saur Bu Haji.
Saur Pa Hasan, “Sumuhun
Enéng. Ayeuna mah kieu wé urang ngadamel serat wé. Mangkaning ieu nu sok
nyeratan waé ka Ratna Mintarsih ti Kantor Urusan Agama, Enéng. Ieu téh anu
bogoheun pisan. Masing bapa gé cocok, kahiji budak ngora, beunghar geus jadi
haji. Ari budakna teu kersaeun kumaha atuh? Ari ayeuna nu baris ngawinkeun téh
naib ti Kantor Urusan Agama. Ayeuna mah penting suratan wé kudu datang kadieu.”
Dina amplop surat
penting jeung duit lima ratus.
“Karman, kadieu!”
“Aya naon, Pa?”
“Ieu kumaha cara Ratna
Mintarsih jeung si Ahmad yeuh?”
“Iyeuh... Carana mah
paéhan wé si Ahmadna.” Ceuk Karman
“Ih... salah. Bahaya
Man. Ayeuna mah kieu, kajeun teuing kawin isuk, pegat soré, urang kawinkeun.”
“Sumuhun lamun kawin
isuk pegat soé. Kumaha lamun nepi ka engké?”
“Ih, kumaha jodo éta
mah. Ieu surat bawa Man ka Kantor Urusan Agama! Mangkaning éta yeuh nu
hayangeun ka si Enéng téh. Keun wé kumaha akal aing éngké. Cig gera bawa surat
yeuh.”
Pa Karman leumpang
mamawa surat. Sapanjang jalan éta haténa mah jéngkél baé.
“Jadi déwék anu capé,
déwék anu satengah modar. Deuh digebuk ku aing gera ieu si Beureum yeuh.”
Di jalan ogé budak keur
maén kaléci dileyek terus. Sabab Karman geus paéh nék hirupna. Kesel.
Datang ka Kantor Urusan
Agama. “Assalamu’alaikum.”
“Wa’alaikumsalam.” Kapala
Kantor Urusan Agama ninggali Karman téh wawuheun. “Ieu téh saolah-olah tadah
paréntah nu geulis. Wah, jadi yeuh kawin. Sabab aing sabaraha kali nyuratan,
cunduk cigana kana waktu ninggang kana mangsa.” Pikirna.
“Aya naon Emang?” Pokna
nanya ka si Karman.
“Alhamdulillah. Jodo
sarua jeung pati.” Pikiran Kapala Kantor Urusan Agama ieu téh jelas masalah
urusanna jeung nu geulis.
Barang dibaca suratna,
tulisanna teu panjang lebar. “Anjeun penting ka Mama Haji, dinten ieu, jam ieu,
menit ieu. Kalayan hatur lumayan Mama Haji ieu artos lima ratus rupiah (jaman
normal).”
Ceuk Kapala Kantor
Urusan Agama, “Waduh dasar ieu pimitohaeun beunghar, ieu rupana keur meuli
kameja yeuh.”
“Mang, pokona sayagi
kuring gé anggéan sagala mah. Hayu Mang ah, urang siap gera berangkat yeuh.” Ka
Karman.
“Keun, ieu jelema gélo
hiji tah. Keun wé sena antep. Marukanna manéhna meureun nu rék dikawinkeun.” Na
haté Karman.
Éta Pa Naib téh dangdos
nganggo sorban. Anggéannana nu pangsaéna éta dianggé. Barang leumpang sapanjang
jalan éta rahayat pada naros ka bapa naib. “Pa, badé angkat kamana?”
Pa Naib meni geus poho,
“Jang jodo sarua jeung pati.”
Jodo wé jeung jodo.
“Wah édan yeuh hiji.”
Ceuk Karman.
Barang dongkap ieu Pa
Naib ka Pa Haji, “Assalmu’alaikum.”
“Nuhun Néng, katampi ku
Mama Haji.”
Pa Karman terus ka
lebet. Ieu pangantén awéwé meni geus anéprok di kamar. Ari pamegetna kopéah
beureum nyaéta Ki Ahmad.
“Aduh... ” Ceuk Pa
Karman, “Teu téga budak ratu kini-kini rék kawin. Mmmh Gusti, ieu rupana mah
papatong nu rék kawin meni beureum huluna.”
Pa Naib ngobrol jeung
Pa Haji.
Ceuk Bu Haji, “Karman
kadieu!”
“Aya naon, Bu?” Karman
nyampeurkeun.
“Kajeun teuing betus na
indung suku, omat Sia kadé ulah betus na sungut. Aing téh éra ngawinkeun kanu
kieu téh.”
“Moal Bu.” Jawab
Karman.
***
“Kieu, numawi nu
diangkir ku Mama téh kieu, Mama téh aya peryogi. Penting. Aya hiji masalah.”
Ceuk Haji Hasan ka Pa Naib.
“Masalah naon, Ma?”
“Kieu rumasa Mama Haji
mah jalmi bodo. Jauh tina pangarti, aya hiji masalah. Ari jodo sarua jeung
pati, henteu? Tah ieu masalahna.”
Ceuk Pa Naib,
“Sapendapat abdi, sapengetahuan abdi, jodo mah sarua jeung pati, sebab rahasia
Allah, kitu.”
“Oh, jadi bener jodo
téh sarua jeung pati. Teu bisa diganggu gugat. Lain meunang sabisa-bisa manusia
tapi ngan ukur nyaré’at urang mah, tapi nu nangtukeun ieu Allah.”
“Oh sumuhun kitu. Jadi
jelas jodo mah sarua jeung pati. Tah ayeuna kieu Kasep, ari nu hoyong ka putra
mama téh, Ratna Mintarsih seueur. Malah anjeun tiap bulan gé nyuratan baé. Ku
lantaran ceuk anjeun gé jodo téh sarua jeung pati, kumaha atuh ieu putra bapa
téh jeung tukang kuli macul jodona?”
Éta Pa Naib meni
hararéjo lain, bariru gé lain.
“Aduh kabelejog, sugan
téh aing nu rék dikawinkeun.” Pa Naib meni prat prét prot, bingung taya
hinggana.
Ceuk Karman, “Karasa
jodo kapanggih tah.”
Kapaksa ditikahkeun.
“Nu mana awéwéna, Pa?”
“Ieu, Pa.”
“Nu mana pamegetna?”
“Ieu, nu hérang nu
beureum yeuh.”
“Suka Enéng dikawin ku
Mang Ahmad?”
“Suka.”
“Ku nu kopéahna beureum
suka?”
“Suka.”
“Ku tukang kuli macul
suka?” Terus éta meni nanyaan ngawinkeun
nepi nanyakeun ka kopéah kopéah.
Anu ahirna nu geulis
ngamuk. “Geus Pa Naib eureun. Kuring téh lain budak tumahireu, ngahadiran
nikahkeun sababaraha puluh kali karak dibawa nepi ka kopéah-kopéah. Sakali suka
kuring tetep suka. Tetep ieu pisalakieun abdi. Sanajan anjeun garinding gé,
kumaha atuh da teu aya waris? Lamun pangurus Manéh kawinkeun, lamun lain
pangurus geus indit.”
“Waduh jodo deui waé
kapanggih yeuh.”
Nu ahirna kapaksa
ditikahkeun. Bérés nikah, Pa Naib ngorolos, Karman ngorolos, Ibu Ramana mah
ngorolos ka kamar.
Tempat tidur, lemari,
naon rupa anu aya dina kamar Ratna Mintarsih diangkut kabéh. Kusabab teu satuju
boga minatu goréng tur teu boga harta kakayaan. Dina kamar téh aya samak hiji
jeung bantal hiji alias anggel. Teu pati diropéa nu geulis téh ku ibu ramana.
Ngeclak baé cipanonna Ratna Mintarsih. Ki Ahmad gé kitu, asal peuting dikir baé
kanu kawasa, boro-boro susukaan.
“Duh Gusti, deudeuh
teuing. Dasar kolot istuning mandang kana harta kakayaan. Pédah-pédah aing aya
waris jeung jalmi anu teu gaduh. Sakieu geuning karaosna.”
“Artolibad dunya waintola ummuhu wa nala mina dunya suroron wa an ama.
Kabanin bana bun-yang nahu fa aqomahu,
falamas tawa maqod banahu taha dama.”
“Néng tos wengi gera
bobo, Geulis.”
“Kusedih, Pa. Talingkeun ieu pitutur kasakabéh ma
dulur-dulur pikir téh ulah takabur, élingkeun siksaan kubur.”
“Néng geura bobo.”
“Teu raos waé, Pa.
Kusedih abdi téh rumaos meureun kuduna mah nurut baé ka kolot. Da kumaha atuda
waris? Sabab urang bakal mati nyawa
dipundut ku Gusti. Mana kudu ati-ati ibadah mah sing kumati. Karasana keur
sakarat, kaduhung kaliwat-liwat, kana ibadah ngaliwat, embung ngalampahkeun
solat. Kang, da manusa mah moal salanggengna, di ahérat nya Kang nya?”
“Sumuhun Neng.”
“Kaduhung kaliwat langkung. Nyembah mah ka Yang Agung. Sakarat nyerina
langkung, urang mah teu bisa embung.”
“Neng, bobo.”
“Teu raos, Pa.” Ieu
gelisahna Ratna Mintarsih sapapait samamanis. Prihatin rumah tangga teu diropéa
ku indung bapa. Anu ahirna kurang langkung dua sasih Ratna Mintarsih salilana
ngajangjawing.
***
Kacaritakeun ieu sobatna
Pa Haji Hasan, jelema beunghar di hiji daérah badé ngayakeun pésta, ngayakeun
hajatan nyepitan putrana. Terpaksa ngundang-undang ke seluruh kahadéan
manéhannana termasuk ka Pa Haji Hasan. Sajaba ti surat undang nu ilahar
biasana, ditambih ku serat. Na seratna téh, “Kang Haji, dina tanggal sa anu,
bulan anu, abdi téh badé nyepitan putra. Kirang langkung abdi hajat téh tilu
dinten, tilu wengi. Ngan abdi téh teu manggil wayang, teu manggil topéng, teu
manggil film. Abi téh ngangkir genep ulama anu diangkir.”
“Aduh bener yeuh
Karman. Ieu dulur aing rék hajat yeuh.”
Pan biasana lamun
beunghar jeung beungar lain dulur sapeujit gé sok jadi dulur. Sanajan lamun
lain dulur sapeujit lamun susah, teu wawuh. Tapi sanajan deungeun lamun
beunghar, lamun témbong ti jauh kénéh rék tatamu ribut mener-menerkeun korsi.
Tah kitu sipatna manusia téh. Lamun nu susah mah, “Béjakeun aing euweuh.”
Nu ahirna ieu Ki Ahmad,
nu keur susah payah jeung Ratna Mintarsih, Pa Haji Hasan keur gunem catur ieu
réncangna jalma beunghar badé hajatan.
“Mang gancang ka pasar
kebo. Meuli kebo tilu keur ondangan.”
“Mangga, Juragan.”
Berangkat meuli kebo.
Barang berés, éta kebo
arageung tilu-tiluna. Anu maksudna rék ondangan éta Bapa Haji. Teras musawarah,
“Kumaha carana? Ieu waktu geus deukeut yeuh, wayahna ieu kebo ku manéh bawa!
Norobos jalan leuweung. Lamun manéh berangkat janari jam tilu tengah peuting,
datang kaditu pasti jam opat soré. Wayahna wé néangan nu ngiringkeun.”
Jawab Karman, “Hararésé
jalmi ayeuna mah Pa, si Ahmad wé deuh nu aya.”
“Ari daékeun onam.”
“Teu daékeun gé urang
séréd jalema kitu mah.”Ceuk Karman da pinuh ku séntimen téa.
Pokna Pa Haji, “Ngan
kieu Man. Lamun si Ahmad daékeun, omat Sia nya, masing betus na indung suku,
omat ulah betus na sungut. Adeuh aing éra boga minantu modél kieu.”
“Moal Pa deuh. Ku abdi
badé disebutkeun budak kuli pangbangorna.”
***
Ratna Mintarsih nuju
bobo satengah dua, ki Ahmad tetep wé keur netepan solat tahajud. Teu lami datang bapa Karman ngagédoran
jandéla.
“Neng, Neng, hudang
yeuh. Tah si Beureum hudangkeun.”
“Duh Gusti. Mang ieu
téh janari tengah peuting, na asa ku teu ngéndahkeun teuing. Aya naon ieu téh?”
“Ih titah ngagiringkeun
kebo yeuh ku bapa yeuh. Tah si Ahmad gera hudangkeun! Ari boga salaki kitu mah
Néng, ulah pati-pati teuing didekeutan.”
“É éh belegug teuing.
Mang na meni ngahina-ngahina teuing. Rék naon kitu?”
“Titah panggiringkeun
kebo.”
“Aduh Gusti, salaki
kuring titah ngagiringkeun kebo. Karman, ulah kabina-bina, ieu aing teu deungeun
Sia téh. Ké kapanggih akibat di ahir.”
“Eh buru-buru, jelema
beureum kumaha akibatna?”
Ieu Ratna Mintarsih teu
kinten teu raosna. Ceuk Ratna Mintarsih, “Aduh Gusti, kurang ajar.” Nahan ambek
meni muntayang-muntayang kana tempat tidur. “Gusti, meni hianat amat.” Rék
luncat kana jandéla, ditéwak ku Ki ahmad.
“Néng sing sobar, sing
tawekal ka Allah.”
“Teu raos Kang, Gusti.
Na tengah peuting.”
“Geulis, dawuhan Allah
moal bisa nepi ka martabat luhung, hal tina kasucian tingkah laku, anging jalma
anu sobar kabéh. Jeung moal nepi kana ka luhungan, moal bisa mulya manusia,
lamun teu aya pitulung ti Allah subhanahu wata’ala. Geulis, sanaos dihina basa,
da Allah Anu Langkung Uninga, sawios akang kersa ngagiringkeun kebo.”
“Duh Gusti, Kang. Teu
téga abdi mah Ya Allah.”
Éta Ki Ahmad dangdos.
Sinjang digémbolkeun, calana handapeun tuur, kopéah beureum dianggé baé éta ku
Ki Ahmad. Nu geulis meni gogoléncéngan. “Deudeuh teuing, aduh Gusti, salaki
dihina basa.
“Ahmad kadieu yeuh! Molor wé Siah. Éta kebo cekel yeuh! Gaplok Sia ku aing.”
Ki Ahmad nu nyekel
tambang, si Karman nu ngagiringkeun. Pan ari tipeuting mah kebo sok
jalalingeur, ieu ngahaja kebo téh dijeduran. Ahmad meni tokécang nyekel tambang
kebo. Maksud si Karman supaya kaleyek kebo. Euweuh suku kebo, jedér suku ki
Ahmad, kuat meulit.
“Mang, pan ieu mah suku
abdi.”
“Oh sugan aing suku
kebo, goblog.”
Sanjang jalan ieu ki
Ahmad pinuh ku kasedihan, suku meni ngagaralempeng.
“Mangéran
manéh ka saha? Nabi manéh kasaha? Mun bisa jawab bakal salamat, teu meunang
bahla.” Di
tengah leuweung aya soara nu ngidung. “Mun
henteu bisa jawabna, tangtu gedé kateunggeulna. Si mayit kana huluna, ajur
sakabéh jasadna. Ajur sakabéh jasadna.”
Ki Ahmad sedih
nalangsa, alakadar di dunya dijujuran ku batur karena Allah wé lillahi ta’ala ku manah anu ihlas. Tapi
lamun ngémutkeun ké di alam aherat, manusa nya ka saha méta tulung lamun teu
bersih tina dosa. Manusia téh pasti meunang siksa ti Allah. Sabab surga jelas
teu narima manusia nu kotor.
Leuleuweungan mamawa
kebo atawa munding. Nété-nété balurungsit, mapay-mapay panca niti éta Ki Ahmad dina
manahna ngéar baé maca solawat.
Barang sumping kanu
kagungan hajat, jelas kurang leuwih jam satengah opat soré.
“Assalamu’alaikum.”
“Wa’alaikumsalam.” Éta
jelema beunghar moro ka Pa Karman da parantos uningaeun.
“Man, mana dunungan
Manéh?”
“Engkin cenah
enjing-enjing, Pa. Dimana kaleresan aya Kyai. Sanes badé aya kyai, Gan?”
“Oh, bener... bener.
Ieu keur naon kebo meni satilu-tilu?”
“Kanggé ieu Bapa,
kanggo kaperluan didieu, saolah-olah ondangan.”
“Ma, da Manéh wayahna jadi
palayan euy jeung batur Manéh tah. Manéh téh dibéré pagawéan sapesial bagéan
nginuman, kopi, air téh, bagian konsumsi. Yeuh dina minum-minum, nu modél
kumaha nu kudu dibéré susu. Nu modél kumaha nu kudu dibéré kopi. Layanan ku
Manéh. Si Ahmad tukang naheuran caina tah.”
“Bener Mad, Siah, awas
Sia ku aing.”
Éta gawéna Ahmad ngan
nagog baé naheuran cai dinu rék hajat. Ari Pa Karman mah tukang ngomando,
tukang ngilikan tatamu, nu kumaha nu pantes disuguhan cai. Jadi berati ieu
Karman bagéan konsumsi. Tukang ngilikan jalmi, nu kumaha nu kudu dibéré téh cap
botol, nu kumaha nu dibéré limun, nu
kumaha nu dibéré kopi. Pa Karman ngatur minuman, katingalina nu seueur téh
minuman téh cap botol. Jadi ahirna, ieu Ahmad dua dinten dua wengi teu mendak
dahar. Barang dina waktu énjingna jalmi téh geus puluhan rébu. Sabab kin wengi
téh baris dongkap ulama genep anu malalashur.
Énjingna kinten tabuh
dalapan sumping Pa Haji Hasan sareng Ibu Haji, kalayan Ratna Mintarsih. Éta
Ratna Mintarsih barang téh lungsur tina mobil sareng ibu ramana, ari sapanjang jalan ibu ramana téh ngan
nganaséhatan baé, “Néng enggeus carogé kitu mah ulah diropéa geulis.” Tapi teu
weléh nu geulis mah manahna téh tekun baé ka salaki. Soleh manahna.
Barang lungsur nu
geulis téh, ieu jalmi dugi kabéh panon téh ngahiji ninggali ka Ratna Mintarsih.
Ninggali kageulisannana meni méncrang, gidig ringgit, léngkah pérak, kepatna
meni sing karetit. Aduh Gusti jalmi téh sadayana meni géhgér, tukang céndol
sampé ka bahé tanggungan céndolna. Nu ngadahar togé éta togé népi ka lebah kana
irung. Nu keur ngaroko, népi ka ragrag éta rokona. Ku sabab naon? Ku geulis.
Ceuk Karman, “Waduh
Mangkaning salakina ieu. Monyét yeuh. Aduh Gusti.”
Éta Ratna Mintarsih
bungah nu taya hinggana. Na barang rét nénjo salaki, “Ya Allah... ” Pameunteuna
cumang-cemong ku hampas kopi. Da éta si Karman heureuy, lamun aya hampas kopi
téh dicérongkeun kana beungeut Ahmad. Ratna Mintarsih teu raos. Deudeuh teuing
Ratna Mintarsih téh teu buka rahasia, sihoréng ninggali carogéna, Ki Ahmad, éta
nu geulis népi ka kokojéngkéngan saban ningali carogé. Éta doktér ti mana ogé
dipanggil disuntik sabara-bara kali. Najis, teu mempan. Ku sabab tekenan ieu
Ratna Mintarsih téh banget émut kanu jadi carogé. Tekenan batin.
***
Jalmi puluhan rébu ku
sabab badé ngahadiran genep ulama, para ménak parantos kumpul, nu beunghar
parantos kumpul, ku sabab mapag ulama teu sambarangan jalmi. Jawara-jawara geus
ngumpul pikeun ngajaga kaamanan hajat jelema beunghar. Barang kurang leuwih jam
opat soré éta ulama kabéh parantos sumping. Ieu para ménak meni ngantai rék
hormat ka ulama. Ribut ulama datang. Jol téh ulama nu genep, sadaya ménak
berikut Bapa Haji Hasan, mertuana Ki Ahmad sujud kabéh ka ulama.
“Assalamu’alaikum.”
“Wa’alaikumsalam.” Cium
tangan kabéh meni sakumaha langlayangan bortah.
Ceuk Pa Karman, “Mad
tuh ténjo ulam-na! Tuh.” Tah si Karman nyébut ulama gé teu begug jadi ulam-na.
“Tuh Ulam-na, tuh! Ulah cara Sia hirup téh goblog, ari hayang boga pamajikan
geulis ari kabegug euweuh. Sia tuh ténjo ulam-na tuh!”
Éta Ki Ahmad ngarérét
ka éta genep ulama. Barang ngarérét, Ya Allah Ki Ahmad bungah, anu
amarwatasuta. Gunung Himalaya ageung, ageungan manah Ki Ahmad. Ieu ulama nu
genep téh barang ditinggali ku Ki Ahmad murid manéhannana. Jadi pertama Ki
Ahmad gaduh santri téh éta nu genep.
Ceuk Ki Ahmad, “Deudeuh
teuing aduh barudak manéh nu bakal ngaji.” Na haténa Ki Ahmad pokna, “Aduh
Gusti. Anjeun mah moal nyaho guru sangsara nyanghareupan hawu. Manéh anu
dipanggil manawi téh saha.”
Karman mah keukeuh wé
bari narok, “Tuh ulam-na tuh. Tangkurak Sia ulah ngalamun baé! Tuh ulam-na
tuh.”
Nu geulis tetep, “Bu,
teu raos bu.”
“Ku naon ieu panyakit
pohara amat?”
Dur magrib jelema geus
rapet. Dur isya, netepan isya, siap kabéh. Para panitia, jawara-jawara kumpul.
Ceuk protokol,
“Dulur-dulur, di mana ieu ulama disilahkeun ulama nu kahiji, omat Anjeun ulah
garandéng, awéwé nu mawa budak amun ceurik awas sing jauh. Teu meunang.”
Karman ka Ahmad, “Mad,
teu meunang ngomong! Sajaba ti ngomong, batuk, bersin teu meunang.” Nyiun wé ka
sulitan.
“Piraku ari batuk mah.”
“Ih teu meunang! Gebuk
Sia ku aing. Lemen pisan euy.”
Jalmi ngabulu manuk.
Der pangaosan Al-Qur’an. Barang bérés ngaos Al-Qur’an, disilahkeun ka ulama nu
kahiji. Der ulama téh ngaos. Aya modél tengah-téngah maca hadits éta ulama,
Ahmad ngagorowok, “Euy salah.”
Ngagarebeg jalma kabéh
bingung,“Saha nu nyalah euy? Saha euy?”
Ceuk Pa Karman, “Goblog
Sia téh maké nyalahkeun. Gableng naon Sia téh? Kurang ajar. Sakali deui
digebugan ku aing.”
“Saha Mang?”
“Ieu budak budak goblog
yeuh.”
“Awas Man, pingpin
Man!”
Teras wé ulama mah
ngaos teras. Bérés ulama nu kahiji, teras ulama nu kadua, kitu deui waé. Barang
tengah-tengah maca hadits, “Salah... ” Aduh ribut deui waé.
“Ih, kurang ajar Siah.
Sia téh naon kabegug Sia téh? Hayoh geus.” Ki Ahmad digarebugan, dicariwitan
éta ku jalma pédah ngabolohok nyebut salah.
Ulama nu kadua
disalahkeun, dugi kalebah nu katilu gé disalahkeun, nepi kalima. Ki Ahmad
kopéahna diduruk sabeulah, tinggal sabeulah deui. Beungeutna éta Ki Ahmad
sakuma birit sééng dicérong ku jalma. Dianggap pangaco. Barang dugi ka ulama
terakhir. Bérés uluk salam, “Assalamu’alaikum.”
“Wa’alaikum salam.”
Ceuk ulama terahir,
“Dulur-dulur, kaula moal bisa ngaji. Sebab didéngékeun ku kaula ti mulai ulama
ngaji nu kahiji, ulama nu kahiji ngaos, aya nu nyalahkeun. Kaduana gé aya nu
nyalahkeun, katiluna sampe kalima, ieu ulama aya nu nyalahkeun. Geus mama mah
moal ngaji. Hayang kapanggih jeung nu nyalahkeun.
“Alah Ajengan, ieu mah
jelema gélo, jelema gélo. Mangga wé teras ulah didéngé Gan!”
“Gélo hayang nyaho
digélona, bener hayang nyaho dibenerna. Bawa kadieu.”
Ki Ahmad disérét tina
poék, dibawa. Sedihna Ki Ahmad, sapanjang jalan ngaliwatan jalmi seueur, éta
jalma kabéh narokan ka Ki Ahmad.
Ceuk Pa Karma, “Hayoh
Dak sing sarareubeuh gebugan ieu jelema yeuh.”
Baju sararoék, kopéah
tinggal satengah. Beungeut hideung, kumaha birit sééng. Eundeur sakabéh jalma,
mata simeuteun, “Jelema gélo, jelema gélo.”
Barang dibawa kana
tempat nu caang, na hareupeun ulama nu genep. Para kabéh ménak ngabaris. Géhgér
jalema. Ratna Mintarsih beuki jojongkéngan. Pa Haji Hasan meni malik kana
témbok, silana sok sieun ngaku mitoha.
“Mangga Pa, badé
dipékprék gé.” Ceuk si Karman.
Ditaros ku protokol,
“Saha ngaran Maneh?”
“Ahmad, Pa.”
“Ahmad. Jelema bener
Manéh, atawa jalema gélo?”
Ceuk Ahmad, “Jalmi
bener, Pa.”
“Salah. Pangg gélo-gélona
jelema nyaéta Manéh. Wani Manéh nyalahkeun ka ulama, naon kabegug Manéh? Naon
kabisa Manéh? Goblog, sétan, léak.” Dicarékan.
Ceuk Ki Ahmad, “Hampura
wé. Ti luhur sauujung rambut, ti handap sausap dampal.”
“Moal dihampura.”
“Ampun wé, Pa.”
“Moal dibéré ampun.
Goblog Manéh.”
Ieu Ki Ahmad méta
dihampura teu dihampura, ménta ampun teu bisa ampun. Ki Ahmad téh émutan nana
dugi ngarasa asa sumsum jadi balung. Sumerep kana kulit, sumarambah kana bayah.
Langit asa melengkung. Méga mayang katon kasuhun ka lingga murda. Kalayan
dicangredkeun kana ujung rambut. Parat kana ati sobari nu murni.
“Hey Para Panitia.
Déngé ieu kula.” Ceuk Ki Ahmad.
“Balangsak ieu kula,
dua poé téu manggih nyatu ieu kula. Anjeun bisi hayang nyaho. Kula kapalang
tanggung dina ieu waktu. Anjeun hayang nyaho? Kula moal bisa nyalahkeun lamun
teu bisa menerkeun. Kula moal asup kana kalangan penca lamun teu bisa menca.
Nyaho? Kula moal wani ngawuduk lamun kula teu boga kalapa. Hey Barudak. Salah
Manéh teu bener ngaji, Mama teu betah. Inget Manéh ka Mama?”
Ieu ulama nu genep
barang nguping suanten nu janten guru ngajerit maratan langit ieu ulama nu
genep. Nyusruk kabéh nyium indung suku Ki Ahmad.
“Ma, teu sangka Mama
aya didieu.”
“Hey Barudak, sangsara aing
mah didieu. Geus Manéh ulah ngaji, Mama nu baris ngaji.”Ka ulama nu genep.
Terus Ki Ahmad nyarios
deui, “Dulur hayang ngaji nepi ka jam sabaraha Anjeun?” Deeeer Ki Ahmad ngaji.
Éta jalma euweuh nu bisa ngomong.
“Manéh téh salah ceuk
élmu nahwuna, ceuk mantékna, munadorohna.” Ka ulama nu genep deui.
Ratna Mintarsih
jejeritan komo. Jelema ménak kabéh pada bengong. Sihoréng, ieu ulama nu genep
ogé muridna. Ieu jelema daratang nu mangmawakeun jas, nu mangmawakeun pakéan,
“Ieu samping Mama. Wayahna, gera salin Ma.”
“Tara salin kula mah.”
Der Ki Ahmad ngaos
Qur’an, jelema muriding bulu kuduk kabéh. Éta Pa Haji Hasan meni luncat jeung
pamajikanna. Aprak-aprakan ka unggal jelema, “Pan éta téh minantu abi. Minantu
abi.”
Ki Ahmad der
teras-terasan ngaos. Éta jalma mata simeuteun éta kabéh. Si Karman geus teu paéh,
teu hirup, ngajoprak wéh di kebon cau. Ratna Mintarsih gugulingan nyeri boga
salaki dihina. Ya Allah, horéng éta Ki Ahmad téh pohara.
Anu ahirna pidato éta
Ratna Mintarsih, “Dulur... dulur... Ieu téh salaki kuring. Deudeuh teuing ieu
nu boga hajat téh téga meni dititah naheuran cai. Meni pinuh ku hampas kopi.”
“Hampura Ibu. Hampura.”
Kabéh jalma ménta dihampura.
“Kabéh euweuh nu
eucreug ieu manusia di dieu. Boga rasa nimat, boga rasa harta kakayaan loba,
teu ditasarufkeun kana jalan Allah. Ka manusia tetep ngahina basa.” Béak ku
Ratna Mintarsih, cahcar bolang kabéh.
Pa Haji Hasan ongkoh wé
ka unggal jelema, “Pan éta téh minantu abdi. Minantu abdi.” Tadi mah nepi ka nyahareup
témbok sieun ngaku mitoha.
Tah isuk-isuk téh jelma
géhgér, mobil sadayana mobil nék ngawal Ki Ahmad. Tetep wé Ki Ahmad teu daékeun.
“Kula biasa
ngagiringkeun kebo. Hayu Mang, balik Mang.” Ngajakan deui wé ka Pa Karman.
Éta Karman sieuneun ku
Ahmad, asa nénjo maung. Lamun ti heula miheulakeun manéh, paneuri maneurikeun
manéh.
Bubar éta hajat. Nu
boga hajat pinuh ku naséhat jalmi. Pa Hasan pada nyeukseukan. Ki Ahmad mulih ka
bumina Ratna Mintarsih. Pa Haji Hasan gé
bingung, teu sangka ieu Ahmad pohara téh ngajina. Élmuna pohara.
***
Tah Ki Ahmad téh putus
ngalalakon nepi kana tujuh bulan, badé mulih, “Neng, wayahna akang téh pasihkeun
badé mulih heula.”
“Duh Kang hoyong
ngiring.”
“Ulah waka. Moal lami
paling akang sawengi di ditu.”
Dipasihan artos lima ratus
ku Ratna Mintarsih, ku Pa Haji Hasan lima ratus jaman normal. Ki Ahmad mau duit
sarébu mulih. Kopéah geus tinggal sabeulah. Nék balik ka pasantrén ka bumina,
ibu ramana nu asal.
***
"Allahumma sholli ‘ala nuril anwar wa sirril asrar wa tiryaqil aghyar wa miftahi babil yasar ."
“Barudak sora guru
manéh balik yeuh.”
Breng santri kabéh
kumpul.
“Sayyidina wa maulana muhammadinil mukhtar wa alihil ath-har wa ash-habihil akhyar ‘adada ni’amillahi wa ifdhalih “
Datang ka pasantrén.
Éta santri kabéh seuri, “Dak. Kyai béak sabeulah kopéahna.”
Ibu ramana gé gumujeng
nénjo Ahamad, pakéan rejét, kopéah tinggal sabeulah. “Tuh Kasep. Mad, ceuk bapa
gé naon? Ari néangan awéwé mah kudu ginding. Tujuh bulan Manéh ngalalakon kalah
béak sabeulah kopéah.
“Sumuhun Bu.” Cenah éta
ceuk Ahmad.
“Kumaha hasil?”
“Muhun insya Allah.
Ngan abdi gaduh kahadéan jalema beunghar.” Kitu nyariosna téh.
“Malah abi gaduh artos
sarébu, Pa. Coba panggil santri.”
“Keur naon?”
“Titah balanja pakéan
nu pangsaéna, Pa. Abdi rék nyaba ka jelema beunghar.”
Artos dibalanjakeun
kana sorban nu pangalusna sorban. Jubah nu pangalusna jubah. Igal nu pangalusna
igal. Gamis nu pangalusna gamis. Jelema beunghar can kapésér, ku Ahmad dipésér.
Barang balik ti kota ieu santri nyandak anggéan nu kacida saéna. Teras dicobi ku Ki Ahmad. Allahhu Rabbi. Cahaya Ki Ahmad moncorong lir kadia ninggali areng ayeuna nénjo inten mutiara. Ibu ramana sorangan nepi kalebah teu kenal ninggali pameunteu nu jadi anak. Allah, santri kabeh géhgér. Anéh amat jadi ngawalih katinggalina téh. Malah rahayat kabéh nu aya di kampung éta kabéh pada géhgér guruna ki Ahmad ti Mekah turun. Padahal éta Ki Ahmad.
Ceuk Ki Ahmad,
“Barudak, bada subuh urang nyaba ka jelema beunghar. Aya sabaraha santri?”
“Aya tilu ratus, Ma.”
“Saratus wé nu galedé.
Sing ginding dangdanna.”
Santri nu kabawa
bungah, anu teu bawa gé bungah. Naon sababna? Ngaji peré. Nu kabawa bungah, nu
teu kabawa teu ngaji, peré.
Bada subuh téh
darangdos kabéh. Ginding santri anu saratus ngiring Ki Ahmad. Gehgér sapanjang
jalan jelma, “Aya guruna Ki Ahmad ti Madinah jeung ti Mekah turun.” Sihoréng
éta Ki Ahmad.
Sapanjang jalan eundeur-eundeuran ninggali santri saratus ngiring ulama. Éta gehgér sa kabéh jalma. Ari Pa Haji Hasana mah ngalamun baé. Ngarasa kabelejog boga minantu. “Ari anak aing mah geulis, ka nu beunghar, ka nu bisa ngaji gé, moal teu laku. Aduh kabelejog aing boga minatu ngaran si Ahmad.”
Sapanjang jalan eundeur-eundeuran ninggali santri saratus ngiring ulama. Éta gehgér sa kabéh jalma. Ari Pa Haji Hasana mah ngalamun baé. Ngarasa kabelejog boga minantu. “Ari anak aing mah geulis, ka nu beunghar, ka nu bisa ngaji gé, moal teu laku. Aduh kabelejog aing boga minatu ngaran si Ahmad.”
Barang berés nyarios
kitu. Ari ngarérét ka palih wétan téh aya nu ngaleut ka dieukeun. Ceuk Pa Haji
Hasan, “Saha nu rék maraén bola itu?”
Na ari barang diwaas nu
sabenérna nyangkin caket. Ya Allah, lain jalmi nu badé maén bola, aya hiji
ulama diiring ku santri anu saratus. Ceuk Pa Haji, “Aduh gagal aing ngawinkeun
anak. Lamun kadieu yeuh, aing kacida satujuna. Tepi ka béak banda aing senang
dunya ahérat. Salah, anak aing waka dikawinkeun ka si Ahmad. Ku santrina gé
moal éléh ngajina. Aduh kaduhung. Boa-boa ieu ulama rék ngalamar. Teu nyahoeun
anak aing geus dikawinkeun.”
Bener.
“Assalamu’alaikum.”
Éta Pa Haji Hasan meni
sujud. Teu wawuheun ka Ki Ahmad. Teu nyaho éta téh minantu. Éta santri kabéh
caralik. Pa Haji Hasan gadona meni noroktok muriang teu kawayaan. Sujud ka Ki
Ahmad, “Hapunten wé Ajengan. Aya peryogi naon?”
“Ah ameng wé. “Ceuk Ki
Ahmad. Na ieu mitoha teu wawuheun.
Ieu santri bingung,
“Masya Allah ieu kenalan kyai beunghar amat.” Sebab ieu Ki Ahmad teu
nyarioskeun gaduh bojo, nyarioskeuna téh rék natamu ka jelema beunghar.
Pa Haji Hasan permios,
“Permios Ajengan, abi badé ka lebet heula.”
“Mangga.”
Datang ka jero imah,
kabeneran Ibu Haji keur ngadamelan kuéh.
“Nyi Haji eureun!”
“Aya naon Kang Haji?”
“Bolor Sia.” Laju
ngambek.
“Deudeuh teuing
kolot-kolot ngabolor-bolor. Hésé diurusna Sia mah jeung anak Sia. Coba lamun
éta sémah kawin jeung Ratna Mintarsih. Banda aing béak senang dunya ahérat.
Ulah ka si Ahmad dikarawinkeun. Hésé diurusna anak sia mah sarua jeug Sia.”
“É... éh Pa Haji aya
tamu. Maké ngawarah kanu jadi pamajikan. Maké nyebut-nyebut anak sia, anak sia,
pan anak kabéhan éta téh.”
“Coba itu tatamu.
Pakéanna urang gé can kabeuli. Santrina meni saratus. Mana Ratna Mintarsih?
Hudangkeun! Pariksa tuh tatamu! Aing mah geus teu hayang kaluar. Keueung nénjo
na gé.”
Digugahkeun Ratna
Mintarsih, “Néng... ”
“Aya naon, Bu?”
“Bapa amuk-amukan aya
tatamu.”
Ratna Mintarsih téh
gugah. “Bapa aya naon?”
“Tuh, ténjo ku Sia
samah tuh! Ari hirup mah kudu melék boga mata téh. Coba Sia kawin ka si Ahmad.
Naon coba hakaneun nana? Ngaji ku sia ngeunah dilebok? Tah ulama tah, ténjo
pakéannana gé, ténjo ku Sia! Senang banda aing béak dipaké marabab santri,
goblog.”
“Na deudeuh teuing
Bapa. Manusia nepi ka lebah ditu ku ayana pangaruh dunya téh, Pa. Ari tamu mah ku urang tampi wéh. Ieu téh aya
naon?”
“Sing hadé Sia kagoda,
nya? Da butut-butut gé boga salaki yeuh. Bisi kagoda tah ku sémah.”
“Moal Pa. Ari lain
hakna mah da moal.”
Nu geulis téh dangdos,
sinjang réréng nu pangmahalna éta dianggé, kudungan putih ngarumpai kana
mumuncangan, sawedak sasipat, éta nu geulis meni ngagalempong. Uluk salam bari muka
garéndél, “Assalamu’alaikum.”
“Wa’alaikumsalam.”
Jol nu geulis, ieu
santri bengong kabéh. Ieu nu boga imah geulis amat. Éta meni santri ribut
marenerkeun baju. Dianggapna santri, “Ieu putra nu boga imah keur milihan urang
yeuh.”
“Waduh, dak salah yeuh
nyaba jeung kyai. Lamun aing nyaho ti baréto. Boa sabaraha kali sapoé aing ulin
kadieu yeuh.”
Éta nu geulis téh malang wé
na panto. Ka jero henteu, kaluar henteu. Na éta Ratna Mintarsih da puguh ka
salaki meureun tenget. Teras wé disampeurkeun Ki Ahmad téh. Diambung damisna
ku nu geulis. Lajeng dikaél panangannana.
“Deueuh teuing Kang, néng
hampura.” Bari dibawa éta ka kamar. Jetrék, ngoncikeun panto.
Éta santri bingungna, “Na
éta Kyai daék dibawa ku awéwé?”
“Kyai hareum. Kyai hareum.”
Rék nyebut haram éra da éta ka guru.
“Kyai hareum. Kyai hareum.
Ieu ku naon Kyai daék dibawa ku awéwé?”
“Kyai hareum. Kyai
hareum.” Éta santri nu saratus ribut.
Pa Haji Hasan neunggeulan
pamajikanna di dapur. “Modar Sia ku aing. Uyah moal téés kaluhur. Kahadap.
Ratna Mintarsih boga salaki na éta sémah dibawa ka kamar. Sia biangna. Meureun
Sia gé lamun aing euweuh sok ngampihan lalaki. Gélo Sia.” Ceuk Haji Hasan.
“Aduh Bapa. Abdi mah
teu ngajar kitu.”
“Tangkurak Sia bibitna.”
Ibu haji diséréd-séréd ku Pa Haji Hasan.
Santri ngulilingan
imah, “Hareum, hareum, hareum.” Bingung sebab Ki Ahmad teu buka rahasiah yén éta
bojona.
Ahirna kalaluar deui.
Ki Ahmad kaluar, nu geulis ka dapur.
“Enéng, tulung ibu. Gusti.”
“Biang kérok siah.
Jahanam siah bagéannana Manéh, Ratna Mintarsih. Sarua meureun jeung indung sia.
Lamun aing euweuh sok ngampihan lalaki. Sia téh boga salaki sia téh. Na éta
jelema dibabawa ka kamar?”
“Néng ulah nyusahkeun
ka ibu geulis. Ténjo ibu coba, digebugan ku bapa manéh.”
“Jahanam siah bagéannana,
disiksa siah.”
“Pa punten. Bapa téh
dosa hirup. Ari enéng mah disiksa ku
Allah, wallahu ‘alam. Can puguh Pa. Tapi bapa di dunya kénéh geus disiksa. Abdi
mah sedih.”
“Disiksa naon aing?”
“Allah, Ibu hawatir ka
bapa tepi kawani ngebugan ibu. Bapa gaduh panon sakitu saéna. Katinggalina mah
saé, tapi ieu bapa teu nginggali. Ieu bapa geus dikutuk bapa ku Allah. Sebab
panon bapa mah diténjokeun baé kana dunya. Geus disiksa bapa téh ku Allah. Bu
hawatos ka bapa. Bu, abdi moal sambarangan nyandak ka éta lalaki, Pa. Éta téh
Kang Ahmad, Bu. Bapa, geus teu ninggali tah panon?”
Éta curuk Ibu Haji
nungtunna bleng malik ka mata Pa Haji
Hasan. “Sia dirorék ku aing mata sia. Horéng lain aing nu salah. Mata sia anu
ka lampat ku dunya.” Hantem diséréd terus ku Ni Haji.
Santri ribut, “Sia tuda
nyebut heureum. Tangkurak Sia.”
“Da aing mah teu nyaho.”
Ku lantaran ngadéngé éta
pamajikan ki Ahmad, santri ribut sili sedekkeun.
“Sia sih.”
“Tangkurak Sia.”
“Heueuh, teu nyaho ih
lamun pamajikannana.”
“Ya Allah, dak. Kyai
teu buka rahasia. Aduh aing nyebut heureum aya meureum dua puluh kali.”
“Barudak... Barudak...
Barudak... Geus ulah garandéng. Mama nu salah teu nyaritakeun hasil ngalalakon
tah ieu ibu anjeun téh.”
Pa Haji Hasan ceurik.
Nyusruk di hareupeun Ki Ahmad jeung Ratna Mintarsih. “Geulis, kasep. Bapa ménta
hampura dunya ahérat. Sanajan ka anak, bapa teukteuk beuheung, tikoro gorokeun.
Jelas bapa téh nu kapangaruhan ku dunya. Élmu anjeun anu dimangpaatkeun ku
Allah, ayeuna bapa kapalang nyebur kecap bapa, banda bapa kop bapa senang dunya
ahérat dipaké maraban santri. Naon kapentingan agama. Lillahi ta’ala.”
Nu ahirna kakayaan nana
dipasrahkeun ka Ki Ahmad, ku Ki Ahmad ditasawufkeun kana jalan Allah, guna
kapentingan masarakat muslimin muslimat, hususna ti masrik dugi ka magrib.
TAMAT
Bonus mp3 full:
Download mp3 Hikayat Ki Ahmad 1
Download mp3 Hikayat Ki Ahmad 2
P. S. Di blog terdiri dari tiga bagian, namun mp3nya hanya ada dua bagian (sudah full cerita). Bagian satu kurang lebih 2 jam, dan bagian dua kurang lebih satu jam.
Download mp3 Hikayat Ki Ahmad 1
Download mp3 Hikayat Ki Ahmad 2
P. S. Di blog terdiri dari tiga bagian, namun mp3nya hanya ada dua bagian (sudah full cerita). Bagian satu kurang lebih 2 jam, dan bagian dua kurang lebih satu jam.
No comments:
Post a Comment